Kademeli emeklilik, emeklilik yaşının ve prim gününün sigortalılık süresine göre basamak basamak belirlendiği geçiş kuralıdır. Yürürlükteki düzenleme, 23 Mayıs 2002 tarihindeki sigortalılık süresine göre kadınlara 20, erkeklere 25 yıllık sigortalılık süresiyle birlikte kademeli yaş ve prim günü şartı getirir.[1]
Basamaklarda yaş kadınlar için 40 ile 56, erkekler için 44 ile 58 arasında, prim günü 5000 ile 5975 arasında değişir.[1] O tarihteki sigortalılık süresi ne kadar kısaysa aranan yaş ve gün o kadar yüksektir.
Yaş basamağı bu grup için bugün belirleyici değildir. Anılan hükme göre aylık bağlanacak olanlar, yaş dışındaki diğer şartları taşıyorsa yaşlılık aylığından yararlanır.[2] Aynı maddenin 15 yıllık sigortalılık ve 3600 gün primle aylığa ilişkin bendi ayrı yaş basamakları içerir.[1] Ayrıntısı 3600 günle emeklilik yazısındadır.
Sonraki dönemlerde kural farklıdır. 8 Eylül 1999 ile 30 Nisan 2008 arasında ilk defa sigortalı olan işçilerde yaş kadın için 58, erkek için 60 olarak uygulanır.[3] İlk defa 5510 sayılı Kanuna göre sigortalı sayılanlarda başlangıç yaşı aynıdır, prim gün şartının dolduğu tarihe göre yaş kademeli olarak 65’e kadar yükselir.[4]
Ara dönemin kuralları için 2000-2008 arası sigortalılar yazısına, yaş şartının kalkması için kademeli emeklilik ve EYT karşılaştırması yazısına bakabilirsiniz.
İlgili sorular